TIADA UBAT BUAT MATA YANG LIAR MELIHAT PAKAIAN JURURAWAT




Semalam adalah hari yang bersejarah buat sistem kesihatan negara.

Menteri Kesihatan, Dr Zaliha Mustafa membentangkan Kertas Putih Kesihatan sebagai pelan asas reformasi sistem kesihatan yang sekian lama dibebani masalah legasi seperti kelemahan fasiliti dan kekurangan sumber manusia.

Sesi perbahasan yang mustahak itu dicelah dengan satu pertikaian yang tidak terjangkau dek akal oleh ahli Parlimen Kuantan, Wan Razali Wan Nor.

“Pakaian jururawat ketat dan menampakkan bentuk badan.”

Sewaktu seisi dewan sedang membincangkan masa hadapan sistem kesihatan, logik dan kewarasan Wan Razali masih lagi ketinggalan di masa lampau.

Ini satu kenyataan yang seksis dan tiada asasnya.

Jururawat di Malaysia mengenakan pakaian yang sopan dan sebahagian besar daripada mereka yang beragama Islam mengenakan tudung.

Pakaian jururawat yang seksi itu bukan realiti, sebaliknya cuma fantasi Wan Razali.

Sepatutnya, ahli Parlimen Kuantan boleh menggunakan ruang yang ada untuk bertanyakan soal klinik daif di sekitar Kuantan atau kesesakan pesakit di Hospital Tengku Ampuan Afzan. 

Itu baru namanya wakil rakyat. Bangkitkan isu rakyat di kawasan sendiri, bukannya bangkitkan kemahuan dan nafsu sendiri.

Kertas Putih Kesihatan yang dibentangkan semalam menggariskan 4 tonggak dan 15 strategi bagi merombak sistem kesihatan negara dalam tempoh 15 tahun yang mendatang.

Malangnya, segala pelan yang dirancang tidak mampu menghasilkan ubat buat mata politikus yang terlalu liar melihat jururawat.

Comments

Popular posts from this blog

10 KEJAYAAN KERAJAAN PERPADUAN

PMX TEGAS DI PENTAS ASEAN ISU REJIM MYANMAR DAN PELARIAN ROHINGYA