BEKALAN AIR TERJEJAS DI MARANG MENJELANG AIDILFITRI, HADI AWANG BUAT APA?



Apa sudah jadi di Parlimen Marang? 


8 lokasi di daerah Marang dikenalpasti sebagai kawasan yang bakal berdepan dengan masalah bekalan air, menjelang aidifitri ni. 


Kami ingatkan sepanjang Hadi Awang tidak menghadiri parlimen, beliau sendiri yang turun padang buat servis bekalan air di 8 lokasi yang dikenalpasti. 


Rupanya-rupanya sekali lagi Hadi gagal menjelaskan di manakah keberadannya sepanjang beliau ponteng perbahasan di Parlimen. 


Hatta, di mana peranan beliau dalam isu ini? Masih kabur dan belum jelas peranan Hadi menjadi wakil rakyat di Marang. 


Barangkali juga, pemilihannya adalah sebagai simbolik kemegahan PAS semata-mata. Tapi kalau nak dikatakan megah, di mana pula letak kemegahannya?


Kemegahan yang barangkali boleh dibanggakan PAS dan kuncu-kuncunya melihat kepada betapa konsistennya kegagalan Hadi menyelesaikan isu-isu asas rakyat di Marang. 


Sudah sekian lama, menakluk parlimen Marang, isu bekalan air pun masih tak selesai-selesai. Sibuk mencari kesalahan pihak Kerajaan, sehingga lupa masalah yang berlaku di kawasan sendiri.  


12 April 2023, 8 lokasi di Marang bakal menghadapi gangguan bekalan air menjelang aidilfitri. 


22 April 2022, 4 daerah di Terengganu alami gangguan bekalan air menjelang aidifitri. Salah satunya adalah kawasan Marang. 


5 March 2021 - 25 pekan di Marang hadapi masalah bekalan air.


10 Jul 2016 - Gangguan bekalan air di Marang dan dijangka pulih sepenuhnya dalam masa 3 hari.


Garis masa ini jelas membuktikan kegagalan Hadi sebagai salah seorang pemimpin utama PAS. Tu belum masuk pemimpin-pemimpin PAS di kawasan Parlimen yang lain yang juga konsisten gagal menyelesaikan isu bekalan air secukupnya dan bekalan air bersih. 


Dicalon dalam PRU untuk menyelesaikan masalah? tak, dicalon untuk melanjutkan lagi masalah. 


Sebagai pengundi PAS dalam PRU lepas saya kecewa dengan pengundian yang saya lakukan. 


Sosok yang saya diberikan harapan dan mempunyai penyokong yang ramai di sini masih mampu duduk bersenang lenang melihat masalah ini. Tanpa memikirkan langkah untuk menyelesaikannya. 


Saya juga tertanya-tanya, ke mana perginya projek Jajaran Paip RM54 juta yang dikatakan menyelesaikan masalah air di Marang? 


RM54 juta tu, takkanlah tak selesai-selesai masalah bila sudah ada peruntukan sebesar itu. 


Melainkan ada ketirisan yang berlaku. Sudah nak raya ini, tidak ada sedikit rasa kesian ke dekat penduduk-penduk yang hendak menyambut raya aidifitri tidak lama lagi?


Katanya PAS menawarkan pentadbiran yang cekap? Setelah sekian lama di mana kecekapannya? Masih lagi misteri, sama misterinya dengan keberadaan beliau sepanjang tempoh ponteng berbahas di Parlimen. 


Nak beraya dalam keadaan gembira, terpaksa berhadapan tekanan dengan bekalan air. 


Bertahun-tahun kami menanti penyelesaian, rupanya masalah yang sama lagi berulang kembali.


Bukan main lagi menulis ciapan soal sejarah, soal bangsa, dan soal iblis di Twitter. Hakikatnya air di kawasan sendiri pun tak boleh diselesaikan. 


Jangan salahkan kami sebagai pengundi di sini, jika lepas ni dalam PRU atau PRN kami menolak semua calon PAS yang bertanding di sini.   


Terlalu lama kami mengharap dan menanti perubahan dan penambahbaikan, sayangnya indah khabar dari rupa. 


Kalau isu air pun tak boleh diselesaikan, macam manalah nak selesaikan isu-isu lain yang lebih besar dan mencabar sifatnya.

Comments

Popular posts from this blog

10 KEJAYAAN KERAJAAN PERPADUAN

PMX TEGAS DI PENTAS ASEAN ISU REJIM MYANMAR DAN PELARIAN ROHINGYA