SANUSI TAKSUB POLITIKKAN MALAYSIA MADANI




Kalau semua perkara hendak dipolitikkan, habislah rosak sesebuah negara. Ketaksuban berpolitik memberikan kesan yang cukup mendalam kepada rakyat dan negara secara keseluruhannya. 


Hatta ini yang berlaku di negeri Kedah. Menteri Besar Kedah, YB Sanusi yang tak habis-habis berpolitik akhirnya menyebabkan banyak isu-isu yang menjadi keperluan rakyat Kedah tidak dapat diselesaikan. 


Bayangkan saja, masuk 3 Syawal hari ini isu bekalan air masih tidak lagi berjaya diselesaikan. Disusuli dengan masalah bekalan elektrik. 


Kasihan rakyat Kedah, nak sambut Aidilfitri dengan rasa gembira terbeban pula dengan masalah bekalan air dan elektrik di sana. 


Puncanya? MB Kedah terlalu taksub berpolitik. Kuman diseberang laut nampak, Gajah di pelupuk mata tak nampak. 


Sanusi dan konco-konconya dalam Kerajaan Negeri Kedah perlu diberikan pengajaran dalam PRN yang akan datang!


Mandat dan harapan rakyat negeri untuk mentadbir disia-siakan begitu saja. Logiklah kenapa penganalisis politik berkata Sanusi takkkan kekal dalam penggal yang akan datang. 


Baru-baru ini Sanusi mendakwa Majlis Rumah Terbuka Malaysia Madani Bersama Perdana Menteri di enam negeri dianggap sebagai program kempen Pilihan Raya Negeri (PRN) dan tidak wajar diadakan. 


Masih kekal dengan ketaksuban berpolitiknya, hingga sambutan perayaan Aidilfitri pun hendak dipolitikkan. 


Walhal jelas, sambutan tersebut untuk mengeratkan lagi ikatan silaturahim di antara pemimpin Kerajaan Malaysia Madani dengan rakyat Malaysia. 


Kerajaan negeri Terengganu dan Kelantan telah menyatakan keterbukaan untuk meraihkan penganjuran Rumah Terbuka Malaysia Madani, tapi Kerajaan negeri Kedah? masih gian mempolitikkannya lagi. 


Bila negeri Kedah tak jadi tumpuan, katanya Kerajaan Persekutuan pilih kasih dan mengabaikan negeri-negeri yang ditadbir oleh Pembangkang. 


Bila sudah dipilih dan menjadi tumpuan, katanya ini strategi politik. Ada udang di sebalik batu. 


Sudah-sudahlah berpolitik wahai Sanusi. Bersikap matanglah seadanya sebagaimana sahabat-sahabat Pembangkang yang lain. Dalam masa yang sama, fokus juga isu-isu utama yang menjadi keperluan rakyat negeri Kedah. 


Ketaksuban berpolitik yang kamu pamerkan hanya mengeruhkan keadaan. Rakyat negeri Kedah juga rakyat Malaysia Madani. Tak salah untuk mereka juga terlibat sama dalam penganjuran tersebut. 


YAB Perdana Menteri rancang dan datang dengan niat yang tulus dan murni untuk meraihkan sambutan Aidilfitri bersama rakyat di setiap negeri. Tanpa bertujuan politik sekelumit pun.


Jangan rosakkan kemuliaan dan keberkatan bulan Syawal ini dengan ketaksuban berpolitik. 


Jangan jadi diiringkan menyepak, dikemudiankan menanduk.

Comments

Popular posts from this blog

10 KEJAYAAN KERAJAAN PERPADUAN

PMX TEGAS DI PENTAS ASEAN ISU REJIM MYANMAR DAN PELARIAN ROHINGYA